آموزش فرهنگ کاری
15 فرهنگِ کاری ؛ برای ایجاد بهره وری بیشتر در محل کار
---------------------------------------------------------------------------- دکتر جابرزاده --------------------
۱- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که چنانچه خود و یا دیگران برای انجام کاری از محل کار به بیرون می روید ؛ به همکارانِ خود پیشنهاد کنید که چنانچه نیاز به انجام کارهای کوچک می باشد ؛ توسط شما در بیرون انجام شود .
۲- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که هر گاه وسیله ای را به امانت می گیرید بلافاصله و صحیح و سالم آن را برگردانید ؛ و تا آنجایی که ممکن است هیچ وقت در محل کار؛ از کسی پول قرض نکنید . بهتر است شما با مشارکت خود کارمندانتان ؛ صندوق قرض الحسنه ای داشته باشید تا همگان به وقت نیاز از آن صندوق وام دریافت نمایند ؛ و بازپرداخت را از حقوق آنان کسر نموده و دوباره به صندوق برگردانید ؛ شما با اینکار از بسیاری از ناراحتی ها و دلخوری ها در بین کارمندانتان پیشگیری کرده اید .
۳- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که در پایان وقت کاری ؛ میز و یا محیط کار را تمیز کرده و تحویل کارمند بعدی دهید ؛ و به این فکر کنید که کارمند شیفت بعدی با انرژی بیشتری کارش را شروع خواهد کرد .
۴- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که گل ها و گیاهان و کلاً فضای سبز محل کار ؛ برای شادابی و فرح روح و روان آن ها مورد نیاز است و بایستی یاد بگیرند که کسی منتظر باغبان نماند ؛ خود با علاقه از آن ها مراقبت نماید .
۵- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که تنها جایی که کمی وسواس در تمیزی و بهداشت مورد نیاز است ؛ سرویس های بهداشتی است ؛ لازم است در این خصوص آموزش های لازم را در رابطه با بیماری های انگلی و عفونی گوارشی ؛ به کارمندانتان داشته باشید ؛ این کار از اتلاف انرژی ؛ هزینه های درمانی و غیبت های به خاطر بیماری ؛ در بین کارمندانتان جلوگیری می کند . در این خصوص تابلوهای بهداشتی در جای جای محل کار کمک کننده است .
۶- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که از تلفن محل کار برای کارهای شخصی نباید استفاده کرد و هنگام صحبت با تلفن از وراجی کردن و صحبت های اضافه و بیهوده و وقت گیر بایستی پرهیز کرد چرا که این کارشان باعث آزار احتمالی دیگران خواهد شد و از طرفی وقت کاری شان متعلق به صاحب کار بوده و بابت آن حقوق دریافت می کنند .
۷- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که در محیط کار از اصلاح سر و صورت و گرفتن ناخن و آدامس جویدن و در گوشه ای روی صندلی چُرت زدن و با دیگر کارمندان بگو و بخندهای نابجا و در بعضی از مواقع جرّ و بحث های سیاسی و اعتقادی بشدت پرهیز نمایند و محیط کار را که محل خدمت و کار است به محلی برای خودنمایی و خود را اثبات کردن در نیاورند ؛ و اینکه تمامی کارمندان موظف شوند که که نهار و شام و یا صبحانه ی شان را در محل های خاص و تعیین شده میل نمایند و از پراکنده خوری و پُر خوری در محیط کار بشدت پرهیز نمایند .
۸- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که وقتی که کاری برای انجام دادن ندارند ؛ برای گَپ زدن به سراغ دیگر کارمندانی که هنوز مشغول کار هستند ؛ نروند ؛ وقتشان را با مطالعه و کسب علم و یا کمک به دیگر همکارانشان پُر نمایند . یک کارمند موظف است که دانش اداری و کاری خود را بالا ببرد . شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که حتی اگر کاری نداشتید، پشت میز کار خود و یا در محوطه ی کار خود روزنامه و مجله نخوانید . این کار تصویر فردی تنبل را از شما در ذهن دیگران حک می کند .
9- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که در کار گروهی فعال باشند و مدام برای انتقادهای کوچک از همکاران ؛ نزد رییس نروند . به کارمندانتان آموزش دهید که کارکردن با هم راحت تر از کار کردن علیه همدیگر است و محل کار باید مملو از روحیه کار گروهی باشد .
10 - شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که میز کار خود را و یا دَر و دیوارِ محل کار را از عکس های خانوادگی و شخصی انباشته نکنند . بفهمانید که : قبول که فرزندتان را از هر چیزی در دنیا بیشتر دوست دارید ولی با این حال عکسش روی میز کار جایی ندارد . و هرگز روی صندلی لم ندهند و پاهایشان را روی میزشان نگذارند . بفهمانید که : منظره کف کفش های شما ، هیچ کس را تحت تاثیر قرار نمی دهد .
۱۱- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که در شایعات و گفتگوهای همکارانشان ، هیچ وقت از موضع خاصی طرفداری نکنند ؛ خود را از این مباحثات و غیبت ها دور نگه دارند ؛ بفهمانید که : اگر در چنین توطئه هایی همکاری کنند، شاید دوستان امروزشان ، فردا تبدیل به دشمنان آنان تبدیل شوند . سعی نمایند همیشه با همه ، یک رو و صادق باشند . در این صورت همه چیز برایشان به خوبی پیش می رود . صداقت در کار و در ارتباط با همکاران ؛ اصل سلامتِ در کار است ؛ این فرهنگ آنقدر مهم است که کارفرمایان بایستی برای آن هزینه کرد در نظر بگیرند . کارمندان باید یاد بگیرند که تا حد ممکن جزییات زندگی خصوصی خود را در محل کار مطرح نکنند ؛ البته مسلم است که این کار همیشه مقدور نیست ولی حتی الامکان طرح این مسائل را به حداقل برسانند.
۱۲- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که وقتی قرار است در جایی باشید ، سعی کنید به موقع در آن جا حضور داشته باشید و تا پایان وقت اداری هم بمانید . و اینکه سعی کنید برای دیگران قابل اعتماد و قابل اتکاء باشید. اگر می گویید که کاری را انجام می دهید پس انجام دهید. دیگران روی شما حساب می کنند .
۱۳- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که به حداکثر زمانی که برای کار به شما داده شده توجه کنید. شاید همکاران دیگر برای انجام کار خود به نتیجه کار شما احتیاج داشته باشند .
۱۴- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که با همه منصف باشید . با همه به طور یکسان و بدون توجه به جنسیت ، مذهب ، نژاد یا شخصیت رفتار کنید . نسبت به همه مودب باشید . از افرادی که مقامی ندارند گرفته تا مقامات بالا ؛ به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید . نامه های همکار خود را نخوانید یا در وسایل میزو کمدش تجسس نکنید .
۱۵- شما می توانید این فرهنگ را در بین کارمندانتان جا بیاندازید که انتقاد همکاران را با روی گشاده باید پذیرفت و از اینکه دیگران ما را اَمر به معروف می کنند و یا ما را نهی از منکر می کنند نباید ناراحت بشوید و آن را دخالت بپندارید . نبآید آن را به منزله غرض شخصی در نظر گرفت و سعی کنید عملکردتان را بهبود ببخشید . وجود فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در یک محیطِ کاری ؛ بهترین و باارزش ترین ابزار برای حفظ کیفیت در کار و بالا بردن راندمان و بهره بری در محیط کار بوده و از طرفی بسیاری از آفت های اخلاقی و کاری از بین رفته و روش های انسانی و سالم در محیط کار حاکم خواهد شد .
مرکز توانبخشی بوعلی ؛ در راستای اهداف سازمان بهزیستی کشور ؛ در خصوص نگهداری شبانه روزی ؛ درمان و توانبخشی بیماران مزمن روانی فعالیت می نماید . این مرکز با توجه به تجربه و تلاش مؤسسین ؛ از رتبه ی یک ارزیابی برخوردار بوده و با عنایت به نوع فعالیت ؛ همواره سعی شده است که ضمن ارتقا در تمام فعالیت ها ؛ به سمت استانداردسازی نیز پیش رود . این مرکز از مراکز خصوصی بهزیستی شهرستان شهریار می باشد .