درسنامه ی مدیریتی مرکز توانبخشی بوعلی (4) از سلسله آموزش های بخش مدیریت
واکنش سریع توسط نشانگر های مدیریتی
دکتر جابرزاده
داشبورد وسایل نقلیه را دیده ای ؟همان مکانی که در بالای فرمان اتومبیل قرار دارد و پر از درجه ها و چراغ های هشدار دهنده است ؛ داشبورد ( نشانگرها )؛ اکثر داده های مورد نیاز را در دید راننده قرار می دهد تا وی بتواند داده های مهم مورد نیاز را با یک نگاه ؛ تحلیل کند و عکس العمل بموقع را انجام دهد . در واقع داشبورد یک روش آسان و راحت برای تصمیم گیریهای ضروری حین رانندگی ارائه می دهد . به عنوان مثال فرض کنید که عقربه نشانگر بنزین خودرو شما درست کار نمی کند ، آیا می توانید یک رانندگی مطمئن داشته باشید ؟ مسلما جواب منفی است ، چرا که وجود نشانگرهای سالم ، رانندگی مطمئن را تضمین می کند . مراکز نیز اینچنینند ؛ یعنی با توجه به حجم بالای داده های اطلاعاتی و پراکنده بودن آن ها تصمیم گیری های مدیریتی گاهاً به این آسانی ها نمی باشد ؛ لذا باید ترتیبی داده شود تا تمام داده های اطلاعاتی در هر روز کاری قابل مشاهده و تحلیل شود ؛ و باید دانست که اطلاعات کم و جزئی کمک زیادی به رهبری یک مدیر موفق نمی کند و بایستی همه ی اطلاعات را برای تصمیم گیری های خود در اختیار داشته باشد . اگر شما برای تصمیم گیری هایتان داشبورد اطلاعاتی نداشته باشید نمی توانید تصمیم گیری های بموقع و سریع و اثربخش داشته باشید لذا از صحنه ی رقابت حذف خواهید شد . یادتان باشد وقتی چیزی که قابل اندازه گیری نباشد ؛ نمی توانید بخوبی مدیریت کنید ؛ مدیر موفق باید تمام اندازه ها و خط کش های اندازه گیری ( داده ها و اطلاعات ؛ استانداردها و قانون ) را در اختیار داشته باشد ؛ یعنی چیزی را که نمی بینید نمی توانید مدیریت کنید ؛ لذا داشبورد اطلاعاتی به شما این امکان را می دهد که همه چیز مورد نیازتان را ببینید .
کاربرد اصلی داشبوردهای اطلاعاتی صرفا گزارش دهی و گزارشگیری نیست بلکه وظیفه اصلی این داشبوردها ؛ ارائه بهنگام اطلاعات مورد نیاز به افراد تصمیم گیرنده و واکنش سریع به تغییرات است . و این طور نیست که اطلاعات داشبورد ی فقط باید در اختیار مدیریت باشد ؛ بلکه سیستم باید طوری عمل کند که بعضی از اطلاعات در اختیار دیگران هم قرار بگیرد تا بتوانند در تحلیل و تصمیم گیری ها به شما مشورت داده و در حقیقت یک مدیریت مشارکتی را بوجود آورید . در این خصوص می توان برای هر بخش داشبوردهای اطلاعاتی تعریف کرد که هدف نهایی تمامی آنها ؛ ارائه سریع و بهنگام اطلاعات به مدیران و کارکنان سطوح مختلف مرکز برای آگاهی از شرایط متغیر و اتخاذ تصمیم های صحیح با توجه به آنهاست.
تصور کنید که داشبورد خودرو، گزارش جزئیات مقدار بنزین مصرف شده در هر روز یا هر ماه را نشان دهد ، ( که این جزئیات همان کیفیت اطلاعات است ) ؛ ولی این گزارش چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که کیفیت اطلاعات در زمان مناسب برای تصمیم گیری سریع نادیده گرفته شده است . و بهجای آن باید جزئیات کمیت کنونی بنزین یعنی مقدار بنزین موجود را نشان دهد، تا راننده بتواند برای تأمین سوخت سریع تصمیم گیری نماید ؛ ولی ما در مراکز توانبخشی بهزیستی یک سری تصمیمات فوری و درجا را داریم و یک سری تصمیمات بلند مدت که بایستی یک مدیر موفق به هر دو جزء اطلاعات ( کیفی و کمی ) تسلط کافی داشته باشد ؛ این داشبورد اطلاعاتی با جزئیات کیفی و کمی در مقابل دید او قرار داشته باشد .
· داشبورد عملکرد کلی مرکز ( اداری ؛ پزشکی – درمانی و پرستاری ؛ پیراپزشکی ؛ مددکاری ؛ روانشناسی ؛ کاردرمانی ؛ آشپزخانه ؛ رختشویخانه ؛ انبارها ؛ فوق برنامه ها ؛ قوانین داخلی ؛ ارتباطات داخلی و خارجی دولتی و مشارکتی ؛ موارد امنیتی )
· مهم ترین داشبورد ؛ مشاهده فرایند خدمات رسانی به بیماران است . داشبورد پاسخگویی ؛ که تمام پرسنل شاغل بایستی پاسخگوی کیفیت و کمیت کاری را که انجام می دهند باشند ؛ و این بدان معنی است که عدم پاسخگویی یعنی بی انگیزگی کارمند
· داشبورد مشاهده ی فعالیت – فرایند های خاص
· داشبورد امور مالی ( ورودی ؛ هزینه کردها ؛ تحلیل های مالی ؛ شاخص های رشد مالی و اقتصادی )
· داشبورد تجهیزات و تأسیسات
·داشبورد بازار case و بیمار
برای بهره گیری از این داشبوردها لازم است که زمان حال هر فرایندی ( زمان تحویل و یا ابتدای ماهیت کیفی و کمی ) ثبت شده و بعد از تلاش نیز نتیجه ثبت گردد و اطلاعات و داده ها برای بهره وری تجمیع و وارد نتیجه گیری و تصمیم سازی شود .
ویژگی یک داشبورد اطلاعاتی را می توان در دو کلمه (SMART) و (IMPACT) خلاصه کرد:
ویژگی SMART از حروف ابتدایی ویژگی های زیر گرفته شده است :
·Synergetic : یعنی کلیه ی اطلاعات بایستی نسبت به هم اثربخشی داشته باشد و جمع کردن اطلاعات باید موجب هم افزایی شود .
·Monitor kpi : یعنی شاخص های حیاتی و اصلی برای هر عملکردی که به اثربخشی منجر شود .
·Accurate : یعنی اطلاعات و آمار ارائه شده بایستی از یک پشتیبانی معتبر برخوردار باشد و قابل نمایش هم باشد ؛ یعنی دقیق باشند
·Responsive : اطلاعات باید پاسخگوی نیاز باشد و منجر به عکس العمل سریع گردد .
· Timely : یعنی بهنگانم و به روز بودن اطلاعات برای تصمیم گیری و اطلاعاتی باشند که بتوان در زمان واقعی و مناسب ارائه داد .
·علاوه بر موارد بالا یک داشبورد IMPACT نیز وجود دارد که ویژگی IMPACT نیز از حروف ابتدایی ویژگیهای زیر شکل گرفته است :
· Interactive : تعاملی است یعنی برای رسیدن به جزئیات اطلاعات و ارائه ی تحلیل برای یک تصمیم سریع و حیاتی ؛ یعنی مدیر را به سمت ریشه ی مسائل بردن . تصور کنید اگر خلبان بتواند بر نشانگر بنزین خود کلیک کند و متوجه شود که در 15 دقیقه اخیر حجم بنزین نصف شده است متوجه نشت بنزین میشود .
·More data history : یعنی دسترسی به اطلاعات و داده های پیشین که داشبورد به مدیر قابلیت مرور روندهای گذشته را می دهد . به عنوان نمونه ممکن است در زمان کنونی در سهم بیمار گیری و افزایش مثلاً شهریه ها رشد مشاهده شود ، اما با مرور روندهای گذشته رکود نسبت به سال بیش نمایان شود.
·Personalized : یعنی شخصی سازی ؛ لذا با ارائه ی این داشبورد برای هر فرد و هر موقعیت یک ویژگی خاص را تعریف می کند ؛ برای نمونه مدیر یک مرکز در بخش غربی یک استان نیازمند مقیاسهای مربوط به ناحیه خود و مدیر یک مرکز در بخش شرقی نیز نیازمند مقیاسهای مربوط به ناحیه خود است .
· Analytical : یعنی اطلاعاتی و یا داشبوردی که قابلیت تحلیل باشد ؛ چه بسیار نشانگرها و اطلاعات و داده هایی که بدرد تحلیل و تصمیم سازی نمی خورند ( تحلیل هایی مثل « اگر چنین شد ... آن وقت فلان کار ...اگر چنان شد ... اگر کم بود ... اگر زیاد بود ...و امثالهم ) در حقیقت قوه ی ادراک فرد را بالا می برد .
· Collaborative : یعنی مشارکت ؛ داشبوردهای سازمانی قابلیت تعویض یادداشت ها یا نظرات را تسهیل می کنند.
·Track ability : یعنی قابلیت پیگیری داشته باشند ؛ مدیر بتواند در موارد مختلف پیگیری داشته باشد ؛ نه اینکه او را از پیگیری و استمرار در اَمر مثلاً فلان فرایند ؛ سردرگم نموده و یا به رکود بکشاند .
نتیجه گیری :
داشبوردها به علت آنکه تمامی داده های یک مرکز را بر یک صفحه جمع و آنها را با استفاده از نمودارها و اشکال مختلف براحتی برای مدیران و کارکنان تفسیر می کنند ، ابزاری ارزشمند در محیط رقابتی کنونی محسوب می شوند . مدیران مراکزی که از داشبوردها بهره میگیرند ، بهجای اتلاف وقت برای خواندن محتوای گزارشهای پیچیده و غیر قابل درک و استخراج اطلاعات مورد نیاز از میان آنها ، زمان خود را بر تصمیم گیریهای صحیح و روشن تر اختصاص می دهند و از مزیت رقابتی خود که همان واکنش سریع نسبت به شرایط و تغییرات است استفاده می کنند . امروزه هر مرکز توانبخشی که ارزش کسب اطلاعات بموقع را درک کرده باشد ، از این فناوری نوین و با ارزش استفاده می کند و ازین رو است که روز به روز بر استفاده از پدیده این نسل که همان داشبوردهای سازمانی می باشد افزوده می شود .